کاریکاتور و کارتون از دیدگاه اساتید ایرانی  

کاریکاتور و کارتون از دیدگاه اساتید ایرانی  

درواقع کاریکاتور یک غلط‌ رایج‌ در‌ ایـران اسـت که به طراحی‌ اغراق‌آمیز‌ از‌ چهره اطلاق می‌شود،در حالی که کارتون‌ تمامی ابعاد این هنر را دربر می‌گیرد.كارتون طراحي موضوعات و كاريكاتور طراحي چهره است.

109
0
اشتراک
کاریکاتور و کارتون
کاریکاتور و کارتون

شهرام شیرزادی

کارتون می تواند مسئله آموزنده همراه خنده یا گریه را به همراه داشته باشد اما کاریکاتور سوژه طنز و عامیانه ای است. به زبان دیگر کارتون میتواند ساخته ذهن یک نویسنده باشد اما کاریکاتور سوژه طنزی است که از واقعیت سرچشمه میگیرد.

 مسعود ضیایی زردخشویی 

کارتون طراحی موضوعات و کاریکاتور طراحی چهره است.

کامبیز درم بخش 

کاریکاتور به نظر من یک کشف است و مرتب کاریکاتوریست باید به دنبال کشف اتفاقات تازه باشد. جواد مجابی برای یکی از نمایشگاه‌های من در مجله‌ای نوشته بود: «کامبیز درم‌بخش صیاد سوژه‌های نایاب». در حال حاضر راه‌های جدیدی را برای طراحی کاریکاتورهایم کشف کرده‌ام. در حقیقت سوژه‌هایی را که تا به حال نبوده‌اند و به غیر از کاریکاتور با هیچ زبان و هیچ هنر دیگری نمی‌توان بیان کرد، به کار گرفته‌ام.

محمودآزادنیا

بهترین اثری که تا به حال دیده ام یکی از کارهای کالویی خدا بیامرز، که یه پیرزن داره نورای خورشید که خورده رو دیوار و زمین خونه اش رو جاروو میکنه .. آخرین فریم، آخر شبه ماشین حمل زباله اومده ، مامور شهرداری در سطل آشغال را که برداشته نور زده بیرون از سطل.
در ارتباط با ایده‌یابی برای آثارتان باید بگویم که اول راجع به موضوع حسابی تحقیق میکنم و سعی میکنم از زوایای مختلف اون موضوع مطلع بشم . به نظر من موضوع ها بهانه هایی هستند برای این که ما جهان بینی مان رو گسترش بدیم بعد کم کم موضوع ها سرازیر میشوند روی کاغذ…….

شهرام شیرزادی 

پیشرفت انیمیشن در عین اینکه می‌تواند پیشرفت بسیار خوبی در اقتصاد هنر و حضور در بازارهای جهانی آن، برای کشورمان ایجاد کند، از چند بعد دیگر هم بهره‌های درخور توجهی ایجاد می‌کند. یکی معرفی و گسترش فرهنگی و هنری ایران در سطح بین‌المللی است و با توجه به اینکه قشر وسیعی از مخاطب آن کودک و نوجوان هستند تاثیر آن در آینده بسیار عمیق‌تر و با بازخورد بیشتری همراه خواهد بود و دیگر اینکه پیشرفت انیمیشن به عنوان یک هنر ـ صنعت مادر، زمینه رشد هنرها و صنایع دیگری همچون بازی‌های رایانه‌ای، نقاشی، کاریکاتور، تصویرسازی و بسیاری هنرهای وابسته دیگر را فراهم می‌کند. برای توسعه و سرمایه‌گذاری در یک حوزه از سوی دولت یا حتی از طرف بخش خصوصی، چه تعداد مزیت اقتصادی و محاسن فرهنگی لازم است تا این تحرک ایجاد شود؟

حمیدرضا مسیبی 

کاریکاتور و کارتون چه بخواهیم چه نخواهیم به خودی خود حاشته‌ساز است! اما خب بخشی از حاشیه‌های آن را خود کاریکاتوریست‌ها می‌سازند که من با آن موافق نیستم. جریاناتی که به سمت انحصار‌طلبی و عدم پذیرش نظر مخالف برمی‌گردد.

علیرضا پاکدل

بحث اموزشی کارتون وکاریکاتور کشورمو طوری ببینم که تو همه شهرهای ایران چه بزرگ چه کوچیک، کلاسهای آموزشی کاریکاتور برای تمام رده های سنی داشته باشیم و سعی کنم بیشتر فعالیتم در حوزه آموزش به فرزندان این مرز و بوم باشه و امیدوارم یه مراسم فرش قرمز کارتون و کاریکاتور ایران بوجود بیاد که تو اون مراسم همه بزرگان از جمله استاد کامبیز درمبخش ،بهمن عبدی،جواد علیزاده،محمد حسین نیرومند ،رحیم بقال اصغری،سید مسعود شجاعی طباطبایی،کیارش زندی ،بزرگمهر حسین پور،بهرام عظیمی ،جمال رحمتی،هادی حیدری،حسین صافی،ابوالفضل محترمی،علی درخشی ،حسن کریم زاده،فیروزه مظفری،اردشیر رستمی و خیلی از عزیزان دیگر عرصه کاریکاتور و چهره های برجسته های این رشته توی شهرستانها،حضور داشته باشند، درکنار هم و راهکار ارائه کنند برای پیشرفت و اعتلای کارتون این آب و خاک…آمین

ندا تنهایی مقدم

کاریکاتور هنر مردمی هست ،امیدوارم در پس این هنرقصد تمسخر و انتقامی نخوابیده باشد، تنوع خوبی هست برای نمایش چهره هایی که خصوصیات هم در آن اغراق شده اند ،در پس اغراق چهره هم می توان معنی گنجاند . کارتون دنیای عظیمی است که برای شناختش نیاز هست چندین بار عمر کنیم. .آن چیزی که در قالب اندیشه شکل می گیرد ستودنیست ،هر اثر کارتون چه در قالب کارتون های نمایشگاهی چه مطبوعاتی و… در قالب اندیشه شکل میگیرند. کارتون ها هم ستودنی هستند و هم حیرت آور، حیرت آور هستن به خاطر اینکه در قاب کوچک شکل گرفته اند اما ازهمین قاب کوچک می شود دنیا را شکافت وانسانها را با هر زبان و ملیتی به تفکر وادار کرد.

 مجتبی حیدرپناه

ایده های مختلف با روش های مختلف به ذهنم میرسد، بعضی ایده ها یبه شکل آنی به ذهنم میرسند که کامل هستن و فقط باید برای اجرا آماده سازی کنم، بعضی ایده ها هم هستند که نوشته میشوند و هر از گاهی به آنها فکر می کنم تا پخته شوند ، در برخی موارد امکان داره یک اثر ۲ سال طول بکشه که تا به نتیجه برسه!گاهی برای ایده یابی برای موضوعاتم تحقیق می کنم ،مقاله می خوانم. فیلم ،مجموعه کارتون از کارتونیست های مختلف و کارهایی در زمینه عکاسی می بینم، که در نهایت اطلاعاتم را به تصویر می کشم. گاهی اوقات هم هر ایده ای چه نامفهوم باشه ، چه بی ربط به ذهنم برسه، می نویسم چون مطمئنم در آینده ابعضی از اینها تبدیل به ایده های نابی خواهند شد. بیشتر سعی میکنم به ایده ای برسم که به ذهن هر کسی نرسد، کمتر دم دستی باشد ، معمولا اتود طرح هایم را به چند نفر نشون میدهم تا تکراری از آب در نیاید و بعد در سایت bestcartoon.net عناصر مختلف کارم رو جستجو می کنم که اگه کاری مثل کار من بود بازم روش تجدید نظر کنم و بعد به اجرای نهایی برسم.

مجید امینی

سرقت ادبی مسئله ای است که در تمام دنیا وجود داره ولی در کشور ما به یه بیماری تبدیل شده که گریبان فرهنگ ، ادبیات وهنر رو گرفته و همینطورهم داره پیش میره. مطمئنا در تمام دنیا افراد فرصت طلب و کلاهبردار ویا بیمار زیادی هستند که تمایل دارند واسه مطرح شدن ، کسب درآمد وشهرت و یا وانمود کردن به آن چیزی که نیستند دست به هر کارو روشی بزنند ، برایشان مهم نیست که چه باشند ، نقاش ،تصویر گر، کارتونیست و یا گرافیست و حتی اگر شد منتقد وهر چیز دیگر! مهم این است که به مقاصدشان برسند.

 محمود نظری

بهترین کارتونی که دیدم) کاری که الان به ذهنم میرسد) شاید اثری از ” توسکو بورکوویچ” باشد که بزی را نشان میدهد که یک لابیرنت را خورده و از وسط آن در حال عبور است. البته قطعا کار خوب زیاد دیده ام و این یکی از آنهاست که الان در ذهن دارم.

سعید صادقی

افراد خاصی توانایی کشیدن کاریکاتور دارند در ایران کاریکاتوریست ها نسبت به کارتونیستها بسیار کم تعداد هستند . خودم احساس میکنم توانایی کشیدن کاریکاتور و پرداختن به آن را دارم ولی هیچ وقت به صورت جدی دنبال نکرده ام . نکته دیگر اینکه متاسفانه متوجه شده ام داوران بیشتر کاریکاتورهایی به چشمشان می آید که با نرم افزارهای جدید زیاد پرداخت شده باشد.

 علی میرایی

مهم نیست چه گرایشی داریم، ولی مهم است که بر خلاف دیدگاهمان کاری خلق نکنیم. اما اگر منفعلانه و بر خلاف بینش خودمان، متناسب با دیدگاه سفارش دهنده هایی که اسمشان مطبوعات، خبرگزاری ها و جشنواره هاست کار میکنیم، دست کم شجاع باشیم و بگوییم که به جای هنر به کاسبی مشغولیم.   آفت دیگری که جامعه کاریکاتور ایران به آن دچار است، مرزبندی ها و باندبازی است که متاسفانه همه جریانها به آن مبتلا شده اند. چاره اش هم به گمان من، ضمن پایبندی به گرایش و اصول خود، باید نظر همکارانی که از لحاظ سلیقه و گرایش با ما متفاوت هستند هم تحمل کنیم.

سید مسعود شجاعی طباطبایی

رشته کلمه کاریکاتور،کاریکاره به معنای بزرگ‌نمایی و اغراق کردن است.در قرن شانزده نقاشی‌ به اسم‌ آنی‌ بال کاراچی که از هنرمندان رنسانس بود،برای تفریح دست به طراحیهای اغراق‌آمیز از صورت آدمهای دور و برش زد.پس از آن از سال ۱۸۵۳ با انـتشار نـشریهء لا کاریکاتور در‌ فرانسه‌ برای‌ اولین بار کاریکاتور به شکل مطبوعاتی در جایگاه واقعی خودش ارائه شد.چندی نگذشت که‌ در انگلستان واژه‌ای به نام کارتون وضعیت کاریکاتور را از نظر معنا دگرگون کرد.درواقع کاریکاتور یک غلط‌ رایج‌ در‌ ایـران اسـت که به طراحی‌ اغراق‌آمیز‌ از‌ چهره اطلاق می‌شود،در حالی که کارتون‌ تمامی ابعاد این هنر را دربر می‌گیرد.در ایران نیز واژه کاریکاتور تمامی شاخه‌ها را دربر می‌گیرد‌ وبهترین معادل فارسی‌ای کـه بـرای کـلمه‌ کاریکاتور‌ ارائه شده،کلمه‌ طنز ترسیمی است کـه خـانم ایـراندخت محصص این کار را انجام‌ داده‌اند. در ادبیات نیز معادلهایی برای طنز قائلند مثل‌ فکاهه، هجو‌ و هزل.در حال حاضر فعالیت مرتبط با کاریکاتور در ایران و کشورهای دیـگر در دو شـاخه خـلاصه می‌شود؛کاریکاتور مطبوعاتی و کاریکاتورهای‌ نمایشگاهی،البته شکل دیگری از کاریکاتور و کارتون هـم وجـود دارد که‌ به‌ آن‌ کمیک استریپ می‌گویند.

در زمینه کاریکاتور مطبوعاتی شکلهای مختلفی را در ایران‌ شاهد بوده‌ایم،اولین‌ نمونه‌های آن در نشریه ملا نصر الدین در سال ۱۹۰۶ مـنتشر شـد.این نـشریه ابتدا در باکو و سپس‌ در‌ تبریز چاپ می‌شد و آثار آن در ارتباط با وقـایع سیاسی و اجتماعی‌ آن‌ زمان‌ بود.دو نفر از کاریکاتوریستهای اصلی آن نیز روتر و شلینگ آلمانی بودند.در کاریکاتورهای ملا نصر الدین‌ نگاه‌ ژورنـالیستی‌ای‌ وجـود داشـت که در حال حاضر هم در مطبوعات دیده می‌شود؛یعنی استفاده از نوشتار، خبر و یک‌ زیـرخبر،و تـصویری که نقش رابط را ایفا می‌کند.به این‌ صورت که یک خبر در‌ بالا‌ قرار‌ می‌گیرد،یک تصویر با چند جـمله‌ در پایـین آنـ،و کاریکاتور بدین شکل کامل می‌شود.این کاریکاتورها به تنهایی‌ پیام‌آور‌ نیستند و متکی به مـتن هستند.

تمام نـشریاتی کـه از دورهء مشروطه به این‌ طرف‌ با‌ استفاده از کاریکاتور منتشر شده‌اند مثل چلنگر،زنبور و ناهید همین خـصوصیات را دارنـد.نشریاتی مـثل توفیق و کاریکاتور‌ قبل‌ از انقلاب نیز همین‌گونه‌ بودند.بعد از انقلاب نیز‌ نشریاتی‌ بـه‌ هـمین سیاق منتشر شد مثل‌ گل‌آقا،طنز،کاریکاتور،فکاهیون و… بعد از انقلاب کاریکاتور شکل بسیار جدی‌تری به خود گرفت.برغم‌ اینکه‌ خـود‌ کـاریکاتور‌ بـا شوخی و طنز همراه است ولی به عنوان یک‌ هنر جدی در‌ کشور‌ مطرح شد و موج بزرگی را هـم ایـجاد کرد.بسیاری‌ از کسانی که درواقع هنرمندانی جوان بودند،به این‌ هنر‌ جذب‌ شدند.این مسئله یک مـوج فـراگیر را در جـوانهای ما ایجاد کرد. در اوایل‌ انقلاب‌ هنرمندان ما از کاریکاتور در خدمت انقلاب‌ نیز‌ استفاده‌ کردند.کاریکاتور‌ می‌توانست ارتباط خـوبی بـا مردم‌ برقرار کند،برخلاف هنرهای‌ دیگر‌ که این ارتباط را خیلی راحت‌ نتوانستند برقرار کنند.

علیرضا باقری 

اگر کاریکاتوریست در کارش صادق باشد و به خاطر رضایت عده ای خاص و تمایلات شخصی و منافعش قلم خود را به دیگران واگذار نکند، مشکل خاصی وجود ندارد.

0

دیدگاهی نیست

دیدگاهی بنویسید

2 × سه =